Followers

Tuesday, June 12, 2012

♥ Cantikkan Kuku Menggunakan Bahan Tradisional ♥

Kebersihan kuku adalah sangat penting. Melalui kuku juga kita dapat gambarkan perwatakan seseorang itu. Penjagaan kuku adalah sama nilainya seperti menjaga kecantikkan kulit,rambut dan anggota badan lain juga. Akan tettapi masih ramai tidak ketahui bagaimana ingin menjaga kuku supaya sentiasa berada dalam keadaan sihat dan cantik.
Banyak keburukan yang bakal timbul sekiranya kita tidak menjaga kuku dengan baik. Antara penyakit yang boleh terken apada kuku kita seperti kuku mudah patah, cagu, berwarna kekuningan dan mudah merekah. Ini akan menjejaskan penampilan kita. Sebaliknya mula kan lah dari sekarang menjaga kuku anda. Antara tips tradisional yang dapat membantu anda ialah seperti berikut.
  • LIMAU NIPIS




Gunakan limau nipis sebagai merawat kuku anda. Gosokkan limau pada kuku dan biarkan selama beberapa minit kemudian cuci dan hasilnya kuku anda akan kelihatan cantik.


  • BELIMBING BULUH


Bersihkan kotoran dicelah-celahkku anda, kemudian ambil belimbing buluh gosokkan dikuku anda. Pastikan kulit luar belimbing juga digunakan sekali gus untuk menguatkan kuku.


  • KUNYIT HIDUP


Kunyit hidup dapat membantu menghilangkan bau kurang enak pada kuku. Campur parutan kunyit dengan minyak kelapa dan titiskan pada tempat yang diinginkan kemudian lap dengan tuala yang agak panas. Akhir sekali lap dengan kering dan lihatlah hasilnya.


  • BAWANG PUTIH



Bawang putih sangat baik untuk kuku yang mudah patah. Caranya gosokkan bawang pada kuku yang rapuh sekerap mungkin. Ia dapat membantu menguatkan struktur kuku anda. Bawang putih juga boleh menggilatkan lagi kuku anda.


  • GETAH BUAH BETIK



Getah buah betik baik untuk membersihkan kulit di luar kuku agar tidak mudah pecah dan menjadi tidak mudah kering. Ia dapat melindungi kuku anda dengan baik jika dilakukan dengan kerap..

5 comments:

::NureeN:: said...

yg guna belimbing buluh tue pernah wat sbb kat umah mak ada pokok..

eima said...

wahhh byk ek buleh guna tak yah p mani ngan pedicure kan

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Selalu guna limau nipis..memang kuku bersih & cantik...

Mummy GreenyHouse said...

Ooo...baru tau..mudah2 jugak nak cari barang2 petua ni.. nnt nak try la. :)

Che Rosliza Che mat said...

Kecik2 dulu selalu tengok arwah mak cuci kuku guna bahan di atas...

♥ Cari2 Kat Sini ♥

Tabung Balqis

Disclaimer (T&C)

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.

We grant you a nonexclusive, nontransferable, limited right to access, use and display the blog and the materials provided hereon, provided that you comply fully with these Terms and Conditions of Use.

This policy is subject to change at anytime.