Followers

Thursday, December 6, 2012

♥ Kata Ganti Diri - Aku, Saya Kita, Mamy & Anje ♥

Kata ganti diri...
ada yang tanya mamy nape mamy suka bahasakan diri "KITA"....
kalo taip kat blog bahasankan "MAMY"
kalo komen, YM suka pakai "KITA"...

ok gini citernya...sebenarnya mmg dari tecik kami adeq beradeq telah dilatih oleh my mom untuk membahasakan diri dengan panggilan nama...
tapi rasa cam kekok plak nak bahasakan nama
so last2 mamy lebey suka bahasan diri "KITA"...
so dari sekolah tadika mmg bahasakan kita sampai la sekarang
bila kat opis, mmg bahasa kita untuk kawan2 opis
untuk golongan atasan cam bos2 bahasan "saya" la cam biasa...
kalo cakap dengan My Mom & My Dad, mamy bahasan diri "ANJE"...

so ada yang tanya nape tak guna panggilan "AKU" kat kengkawan ek...
bukan nak kata mamy ni baik sesangat la...
tapi dulu time tecik2 kalo we all adeq beradeq guna perkataan "AKU"
mmg kena cili mulut k...my mom dulu2 mmg garang giler la
kalo letak singa kat sebelah sure singa pun takut
and we all mmg takut sesangat dengan my mom...
mmg my mom selalu pesan kat we all 3 beradeq
"kalo mama dengar anak2 mama cakap "AKU", mama cili mulutnya"
bukan nak kata perkataan "AKU" tu jahat...tapi maybe my mom tak nak terapkan kat anak2nya kot...tak tau la ngape tak pernah tanya plak kenapa...
( this week bali rumah my mom, mamy nak tanya la )
we all sebab dah di ajar gitu, kalo tak sure jugak la guna perkataan "AKU" tu...

dah dari tecik mmg gitu, sampai besaq dah terbawak2
kecuali my BRO now kalo ckp dgn kgkwn mmg "AKU" je la...
tak salah pun...sbb kalo kita tulis karangan time sekolah dulu sure jugak guna ayat
"AKU" like "Aku Sebatang Pen"...now kartun2 kat TV like Upin Ipin & Boboiboy pun cakap "AKU" jgk kan...
tu penjelasan pada yang bertanya ngape mamy suka bahasan diri "KITA"....


setiap ibu bapa tak sama cara didik anak2 kan
kadang2 ada gak dengar, anak cakap dengan mak paknya pun ber"AKU"
depend on parent la...kalo dari tecik mmg dah biasa
then tak kisah, mmg tak jadi ape masalah la.....

we all panggil adeq beradeq pun ikut pangkat
Abanglong
Angah
Adeq

p/s u all plak camne?sama ke suka bahasa kan diri sebagai "KITA"

5 comments:

Ya ALya said...

anak ya lak sampai sekarang bahasakan diri dia kawan....

mummy_ayu said...

Ayu..
kalau kat blog..Mummy Ayu
kat rumah ...Along
ngan anak2 ..Mummy
ngan hubby..Mimi
ngan kawan2 opis ..Kak Ayu
ngan kengkawan yg dah rapat..aku jer
kalau kengkawan yg formal...Ayu
emm..banyak tu

Adlin ✿ Mama Of 3K ✿ said...

ngan kawan2 sekolah kadang2 kita, yg kawan kasar satu kepala memang aku.. tapi mmg ajar anak2 jangan cakap aku hehehhe ..

ieda said...

hurmm betul tuu
akk kalau dgr anak2 berAKU nie .. tahu dah .. semua dari kawan2 di sek .. puas juga nak ajar mereka ;)

Mimie said...

setiap didikan ibu bapa memg tak sme....mcm sy kalo kwn yg rapat memg serkau aku jela.....kalo ngan kwn2 ofis awk sy...

♥ Cari2 Kat Sini ♥

Tabung Balqis

Disclaimer (T&C)

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.

We grant you a nonexclusive, nontransferable, limited right to access, use and display the blog and the materials provided hereon, provided that you comply fully with these Terms and Conditions of Use.

This policy is subject to change at anytime.